Dele til maskiner og apparater er naturligvis udsat for slitage. Hvidevarer som køleskabe, vaskemaskiner, tørretumblere, opvaskemaskiner og støvsugere er ofte ret nemme at reparere, og dele bør være tilgængelige i lang tid.
Det lyder ret indlysende, og du vil antage, at det er lovbestemt. Især i tider, hvor vi oplever mange problemer med energi og miljø.
Så hvor længe skal dele lovmæssigt være tilgængelige?
Ifølge loven skal reservedele til køleapparater være tilgængelige i 7 år efter købet. Dele til husholdnings (opvaske)vaskemaskiner og tørretumblere bør være tilgængelige i 10 år. Men hvad er udgangspunktet? Produktionsdatoen for apparatet eller det øjeblik, du køber det?Det er sikkert at sige, at dele til apparater stadig er tilgængelige i 7 til 10 år fra produktionsdatoen. Det giver mening, men hvad med apparater, som nogle virksomheder sætter på et massivt udsalg med store rabatter? Disse apparater er sandsynligvis købt i mindre mængder fra producenten, fordi de ikke er blevet produceret i lang tid. Hvis du køber et apparat, der faktisk har været ude af produktion i 4 år, kan du opleve, at dele ikke længere er tilgængelige, efter at du har ejet apparatet i 6 år. Heldigvis har Fiyo et stort lager, og vi sælger forskellige dele til hvidevarer, der har været ude af produktion i mange år.
Hvordan kan jeg se om visse dele er tilgængelige?
Du skal bruge dit apparats typenummer for at kunne finde de rigtige reservedele. Typenummeret består ofte af en række tal eller en kombination af bogstaver og tal. Placeringen af typemærkatet eller pladen varierer efter apparat. Nogle gange kan de sidde skjult et sted, ude af syne. Ved mange apparater kan du finde typenummeret på indersiden eller i siden af døren eller på bagsiden af apparatet. Når du har fundet typenummeret, kan du indtaste det i vores søgelinje for at finde den rigtige del.Målet er at gøre apparater ikke alene mere energieffektive, men også nemmere at reparere selv. Derfor er det vigtigt, at reservedele er tilgængelige i lang tid. Desværre viser det sig ofte, at reservedele kun er tilgængelige for (professionelle) reparationsfirmaer eller mærker, der holder reservedelssalget helt internt. Vi mener, at det ville være meget bedre for forbrugerne selv at kunne reparere apparaterne!