Hvad er ISO 9001?

ISO 9001 er en international kvalitetsstandard. Denne standard har krav til at standardisere kvalitetsstyringssystemer, gøre dem målbare og kontrollerbare. I 2015 blev standarden fornyet, og den nye ISO 9001:2015-standard blev offentliggjort.

Hvad er et ISO 9001:2015 kvalitetsstyringssystem?

Et ISO 9001 QMS hjælper med at understøtte organisationens mål ved at dokumentere processer, procedurer og ansvar for at implementere kvalitetspolitikken og nå målene. ISO 9001:2015-standarden er baseret på otte kvalitetsstyringsprincipper og definerer den måde, en organisation arbejder på for at opfylde kravene fra sine kunder og partnere:

  • Fokus på kunden.
  • Ledelse.
  • Involvering af medarbejdere.
  • Procesbaseret tilgang.
  • Organisatorisk kontekst.
  • Løbende forbedringer.
  • Faktabaseret beslutningstagning.
  • Risikobaseret tænkning.

Hvad er fordelene ved ISO 9001:2015 certificering?

ISO 9001 certificering hjælper organisationer med at udvikle og forbedre præstation og demonstrere høj servicekvalitet, når de konkurrerer om kontrakter. Certificering gives efter, at en revision er blevet gennemført i henhold til ISO 9001-standarden og gør det muligt for organisationer at:

  • arbejde mere effektivt;
  • overholde juridiske og lovgivningsmæssige krav;
  • udnytte nye markeder;
  • identificere og håndtere risici.